این تصور که گذر زمان مشکل نازایی را حل می‌کند کاملا اشتباه است. مشکلات نازایی طبیعت پزشکی دارند و قابل درمان هستند. سالانه 3 میلیون نوزاد از طریق لقاح آزمایشگاهی به دنیا می‌آیند و علاوه بر این، روش‌های درمانی دیگر هم وجود دارد. تقریبا نیمی از زوجینی که قصد بچه‌دار شدن دارند و به دنبال درمان می‌روند، بچه‌دار می‌‌شوند. پس اگر مشکل نازایی دارید ناامید نشوید، فقط باید روش درمانی مناسب را پیدا کنید. 


علائم را شناسایی کنید

بیشتر زوجین باید پس از یک سال تلاش برای بارداری و عدم موفقیت‌، به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند؛ این اصلی‌ترین خط قرمز است. اگر خانمی بیش از 35 سال سن دارد و چرخه‌ی قاعدگی‌اش نامنظم است و شش ماه است که برای باردار شدن تلاش می‌کند، باید به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند. 


مشکلات رایج در آقایان

مشکلات رایج در آقایان که به مشکلات بارداری منجر می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • کم بودن تعداد اسپرم‌ها
  • ضعف در حرکت اسپرم‌ها
  • اسپرم‌های ناقص
  • مسدود شدن لوله‌های انتقال اسپرم

دلایل اصلی مشکلات نازایی در خانم‌ها

  • تخمدان‌ها به صورت مرتب تخمک تولید نمی‌کنند
  • مسدود شدن لوله‌های رحم
  • وجود مشکلات در رحم و گردن رحم

آزمایش تخمک‌گذاری افزایش هورمون که قبل از تولید تخمک رخ می‌دهد را نشان می‌دهد.

زمان‌بندی و پیگیری

در بعضی موارد مشکل اصلی زمان‌بندی است. می‌توانید آزمایش تخمک‌گذاری را در خانه انجام دهید و بهترین زمان برای رابطه‌ی جنسی را پیش‌بینی کنید. این آزمایش افزایش هورمون که قبل از تولید تخمک اتفاق می‌افتد را نشان می‌دهد. شاید مجبور شوید چند روز این آزمایش را انجام دهید. این آزمایش با آزمایشی که متخصص زنان و زایمان از شما می‌گیرد یکی نیست. 


اختلالات در تخمک‌گذاری

اگر متخصص زنان و زایمان تشخیص دهد تخمک‌گذاریتان مختل شده‌ است، این مشکل را با دارو برطرف می‌کند. رایج‌ترین دارو برای درمان این مشکل کلومیفن است. تقریبا نیمی از خانم‌هایی که از این دارو استفاده می‌کنند، باردار می‌شوند. از آن‌جایی که این دارو باعث می‌شود تخمدان بیش از یک تخمک تولید کند، احتمال این که دو قلو باردار شوید زیاد است. 

تزریق هورمون

اگر پس از 3 تا 6 ماه مصرف کلومفین باردار نشدید، ممکن است متخصص زنان و زایمان از تزریق هورمون برای تحریک تخمدان‌ استفاده کند. نیمی از خانم‌هایی که از این روش درمانی استفاده می‌کنند باردار می‌شوند. این روش درمانی هم احتمال دو قلو باردار شدن را بیشتر می‌کند. 

مسدود شدن لوله‌های رحم

بعضی خانم‌ها در لوله‌های رحم‌شان زخم‌هایی دارند که از حرکت تخمک جلوگیری می‌کنند. این زخم‌ها ناشی از رشد بیش از حد بافت‌های گردن رحم یا عفونت و جراحی‌های گذشته هستند؛ البته با جراحی ترمیم‌ می‌شوند و شانس باردار شدن را افزایش می‌یابد. 

در لقاح درون‌رحمی زمانی‌که زن در حال تخمک‌گذاری است اسپرم مرد درون رحم او قرار می‌گیرد.

لقاح درون‌رحمی

لقاح درون‌رحمی یک عمل رایج است که بسیاری از مشکلات نازایی را حل می‌کند. وقتی زن در حال تخمک‌گذاری است، اسپرم مرد درون رحم او قرار می‌گیرد. قبل از انجام این عمل زن دارو مصرف می‌کند تا تخمدان‌هایش برای تخمک‌گذاری تحریک شوند. عمل لقاح درون‌رحمی از لقاح آزمایشگاهی بسیار ارزان‌تر ، اما درصد موفقیت آن هم کمتر است. 

اهدای اسپرم

خانم‌هایی که توانایی باردار شدن دارند، می‌تواند لقاح درون‌رحمی را با اسپرم اهدایی انجام دهند. ممکن است مجبور شوید چند بار این کار را انجام دهید، اما درصد باردار شدن بیش از 80٪ است. بهتر است قبل از انجام این عمل همراه شریک زندگی‌تان پیش مشاور بروید تا مطمئن شوید برای بزرگ کردن کودکی که از لحاظ بیولوژیک به پدر مربوط نمی‌شود آماده هستید. 

لقاح آزمایشگاهی

این گزینه‌ای است که معمولا وقتی دیگر روش‌های درمانی کارایی ندارند، زوجین را امیدوار می‌کند. اسپرم و تخمک در آزمایشگاه باهم ترکیب می‌شوند و سپس، از طریق جراحی داخل رحم قرار می‌گیرند. لقاح آزمایشگاهی روشی ناخوشایند و گران است و درصد بارداری برای زنان زیر 35 سالی که از این روش استفاده می‌کنند از 43 تا 47 درصد است. 




منبع : Webmd